ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Γιατί μετράς θερμίδες και δεν χάνεις γραμμάριο;

By  | 

Η μέτρηση των θερμίδων είναι ένας καλός τρόπος να περιορίζουμε τις κραιπάλες, δεν είναι όμως ο ιδανικός τρόπος να αδυνατίζουμε. Και αυτό γιατί κρύβει μικρές αλλά και μεγαλύτερες παγίδες που αξίζει να ξέρεις.

Παγίδα 1η:Στο φαγητό μετράει η ποσότητα, όχι η ποιότητα! Άνθρωποι που καταναλώνουν περισσότερα αντιοξειδωτικά στην καθημερινή τους διατροφή τείνουν να έχουν χαμηλότερο σωματικό βάρος από ανθρώπους που καταναλώνουν τροφές με λίγα αντιοξειδωτικά, ακόμη κι αν η ημερήσια πρόσληψη θερμίδων είναι η ίδια. Τα αντιοξειδωτικά είναι ουσίες που παρεμποδίζουν τη συσσώρευση λίπους στα κύτταρα, έτσι, μας βοηθούν να ενεργοποιήσουμε το μεταβολισμό μας και συνεπώς να ρυθμίσουμε το βάρος μας. Έτσι εξηγείται, γιατί π.χ. 500 θερμίδες έτοιμου γρήγορου φαγητού είναι πιο παχυντικές από 500 θερμίδες φρούτων και λαχανικών. Σημασία έχει, λοιπόν, τι τρώμε και όχι μόνο, πόσο τρώμε. Γι’ αυτό, είναι σημαντικό να γνωρίζουμε την ικανότητα αντιοξειδωτικής δράσης των τροφών.

Παγίδα 2η: Μπορείς να μετρήσεις τις θερμίδες με ακρίβεια. Πρόσφατες έρευνες που διεξήχθησαν από το πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ υποστηρίζουν πως το σύστημα Atwater, που χρησιμοποιείται πάνω από 100 χρόνια για τον υπολογισμό των θερμίδων που παρέχουν τα τρόφιμα στον οργανισμό, δε λαμβάνει υπ’ όψιν παράγοντες οι οποίοι επηρεάζουν την ποσότητα ενέργειας που παίρνουμε από τις τροφές. Έτσι, άλλοτε υπερτιμώνται και άλλοτε υποτιμώνται οι θερμίδες που καθημερινά προσλαμβάνουμε.

Παγίδα 3η : Οι ετικέτες λένε πάντα την αλήθεια. Είναι εύκολο να ξεγελαστείς από τις ετικέτες των τροφίμων, αφού οι θερμίδες που αναγράφονται πολλές φορές έχουν υπολογιστεί για μια συγκεκριμένη ποσότητα της συσκευασίας, και όχι για ολόκληρο το προϊόν. Συνεπώς, δε μπορείς να υπολογίσεις με ακρίβεια τις θερμίδες που καταναλώνεις. Οι περισσότερες τροφές έχουν απόκλιση μέχρι και 20% από τον αριθμό των θερμίδων που αναγράφεται στη συσκευασία.

Παγίδα 4η : Το άγχος δε συνδέεται με τα κιλά. Αν ξεκινήσουμε να μετράμε τις θερμίδες που καταναλώνουμε συνήθως καταλήγουμε να κυκλοφορούμε με ένα θερμιδομετρητή στο χέρι και ένα διαρκές άγχος μην ξεφύγουμε ούτε κατά μια θερμίδα… Ποιό είναι το αποτέλεσμα αυτής της διαδικασίας σύμφωνα μ ε τους ερευνητές;… Να παχαίνουμε περισσότερο… Έχει αποδειχθεί επιστημονικά πως το διαρκές άγχος μην παχύνουμε μας προκαλεί αύξηση της ορμόνης κορτιζόλης , η οποία αυξάνει την όρεξη και μπορεί να ενθαρρύνει την επιθυμία για ζαχαρούχα ή λιπαρά τρόφιμα, δημιουργώντας ένα φαύλο κύκλο.

Παγίδα 5η: Υπάρχει ένα ιδανικό βάρος για όλους. Λάθος. Υπάρχει ιδανικό βάρος για κάθε έναν από εμάς. Μην προσπαθείτε να βρείτε, λοιπόν, το ιδανικό σας βάρος με βάση τις εξισώσεις που προκύπτουν, είτε από το Δείκτη Μάζας Σώματος, είτε από τον κανόνα «10 κιλά κάτω από τα εκατοστά του ύψους μου». Αυτοί οι τύποι είναι πολύ γενικοί. Εκτός από το φύλο, πρέπει να ληφθούν κι άλλοι παράγοντες υπ’ όψιν στον υπολογισμό των θερμίδων που χρειαζόμαστε καθημερινά, αλλά και στον ημερήσιο αριθμό των θερμίδων που καταναλώνουμε, όπως : η ηλικία, το ύψος, το βάρος, η αναλογία λιπώδους και άλιπης μάζας, ο σωματότυπος, η ενέργεια που δαπανάται καθημερινώς μέσω της φυσικής δραστηριότητας (αυτό περιλαμβάνει όλων των ειδών τις δραστηριότητες, ακόμη και τον ύπνο), αλλά και ιδιαιτερότητες και προβλήματα υγείας που μπορεί να έχει κάποιος. Το συμπέρασμα είναι πως κάθε άνθρωπος έχει διαφορετικό σωματότυπο εξωτερικά και διαφορετική βιοχημική σύσταση εσωτερικά, έτσι κάθε δίαιτα επιδρά διαφορετικά στον καθένα.

Καλό είναι σε γενικές γραμμές να προσέχουμε και τις θερμίδες μας, αλλά πιο σημαντικό είναι η διατροφή μας να περιλαμβάνει κάποιες αναντικατάστατες οργανικές ουσίες όπως πρωτεΐνες, υδατάνθρακες, λίπη και αντιοξειδωτικά κ.α. και να γνωρίζουμε πώς αυτές επιδρούν μεταξύ τους. Άρα, μην χάνεις χρόνο να υπολογίζεις διαρκώς πόσες θερμίδες κατανάλωσες, αφού η σωστή δίαιτα δεν είναι θέμα… μαθηματικών, αλλά… χημείας!

Source faysbook